- Račun za struju nije prelazio 5.000 dinara, a sada je 7.300! Siguran sam da je u pitanju greška, počinje priču Jovan iz kragujevačkog naselja Aerodrom.

Kao i mnogi, ovih dana, Jovan je za decembar od EPS-a dobio čestitku i to baš za Slavu. Ipak, uveren je da je u pitanju greška, te je nameran da ode do „Elektrošumadije” da sve razjasni.

Nažalost, njegov slučaj nije jedini.

I Goran ima isti problem – on je penzioner i živi sa ćerkom i unukom u stanu od 40 kvadrata.

- Bojim se da u EPS-u nemaju pojma šta naplaćuju. Sad gledam račune iz cele prošle godine. Od jula se potrošnja samo povećava, a mi godinama sve isto koristimo. Nisam kupio ni jedan novi uređaj u poslednje tri godine da bi se reklo da on „vuče” struju. A oni samo nagomilavaju. U novembru su me zadužili sa 3.300, a sada sa 4.500, objašnjava ovaj penzioner.

Priča nam kako mu je jedan od radnika EPS-a objasnio da je dogrevao stan, a on njega pozvao u goste, al samo pod uslovom da sedi i popije kafu, onako kako je došao - u jakni i čizmama, i da ostane bar sat vremena.

- Ako bude uspeo da izdrži u mom stanu sat vremena, a da se ne onesvesti od toplote, daću mu isto onolike koliko EPS kaže da im dugujem, uz osmeh kaže ovaj penzioner, i dodaje da je u njegovoj zgradi, temperatura u stanu ne pada ispod 25 stepeni.      

Objašnjenje koje je dobio Goran, da je dogrevao stan, postao je i zvanični stav EPS-a, uz primedbu da je na povećanu potrošnju struje „kriva” i najveća slava u Srbiji Sveti Nikola.

EPS je apsolutno demantovao da je moglo doći do greške u očitavanjima ili neke druge prirode.

A onda je usledilo još jedno saopštenje – ali ovoga puta iz EPS-a se posipaju pepelom po glavi. 

Naime, Elektroprivreda Srbije  saopštila je da će u narednih nekoliko dana obaviti istragu o uvećanim decembarskim računima za struju i da će oštećene građane obeštetiti kroz naredni račun.

Ukratko, građani će ipak morati da plate nečiji javašluk, a onda će im račun biti umanjen za sledeći mesec, januar.

Ko je kriv

Kako se nezvanično pominje, pojedine agencije za očitavanje brojila, od ukupuno 10-tak koliko angažuje EPS, napravile su grešku jer su brojila očitavali posle praznika, čak i posle Božića, a prijavljivali su podatke kao da su utrošak struje u decembru sa brojila očitavali 1. ili 2. januara.

Ove nepravilnosti je navodno otkrila unutrašnja kontrola nakon brojnih prijava i žalbi građana da su u decembru dobili značajno uvećane račune za struju.

U saopštenju koje je potpisao vršilac dužnosti direktora EPS-a Milorad Grčić građanima je upućeno izvinjenje zbog greške i navedeno da je do problema došlo zbog „neočitavanja brojila na teritorijama elektrodistribucija u Nišu i Beogradu”. Ipak, u saopštenju se ne navode i ostali gradova u Srbiji.

Nezvanično smo iz „Elektrošumadije” koja pokriva Kragujevac, Smederevo, Smederevsku Palanku i Veliku Planu, saznali da većih primedbi nije bilo u ovim gradovima, ali da ukoliko neko sumnja u neopravdano uvećan račun, svakako bi trebalo da „dođe do šaltera” i lično uputi reklamaciju. Ona će biti proverena, a ukoliko je zaista došlo do uvećanja računa, doći će i do ispravke.

- Želim da uputim izvinjenje građanima Srbije, odnosno korisnicima EPS-ovih usluga, jer je evidentno da u određenim delovima Srbije, na teritorijama određenih elektrodistribucija postoji greška u čitanju brojila i zbog toga greška u ispostavljenim računima. Mi ćemo sve ispitati vrlo precizno. Pod nadzorom EPS-a biće očitana potrošnja za januar, od 1. februara, i ispravićemo svaki račun tako da nijedan građanin, nijedan korisnik neće biti oštećen, naveo je Grčić.

On je istakao da će istraga koju je naredio, biti završena za dva do tri dana.

- Ljudi u određenim u elektrodistribucijama koji snose krivicu za ovaj deo priče biće smenjeni već u toku naredne nedelje, a svi naši građani koji smatraju da su oštećeni i da imaju nerealno veći račun, mogu da upute reklamaciju, rekao je on i naglasio da na teritoriji Vojvodine nije bilo nikakvih problema sa računima.

Komisija za zaštitu konkurencije

Povodom problema sa uvećanim računima za struju koje su u decembru dobili grđani Srbije, oglasila se i Komisija za zaštitu konkurencije koja najavljuje da će ispitati sve navode vezane za ovaj slučaj.

Posle više pitanja koja su joj upućena zbog aktuelnih problema sa decembarskim računima za utrošenu električnu energiju koje je domaćinstvima izdalo JP "Elektroprivreda Srbije", Komisija obaveštava javnost da će ispitati sve navode vezane za ovaj slučaj.

Ukoliko osnovano pretpostavi da se radi o zloupotrebi dominantnog položaja, Komisija će pokrenuti postupak po službenoj dužnosti radi utvrđivanja povrede konkurencije.