Mašina za veš koja je nekada trajala i više od 20 godina, danas radi samo pet, pegla četiri, frižideri i šporeti od sedam do 10 godina, pokazalo je istraživanje Evropskog potrošačkog centra. Takva je situacija u Evropi, a samim tim, ništa lepša slika nije ni u Srbiji.

„Kolika je garancija, toliko roba traje” - nepisano je pravilo na koje se već godinama žale kupci kućnih i aparata bele tehnike, a da kvalitet ove robe opada, potvrđuju i serviseri, koji i po nekoliko puta popravljaju proizvode koji su pod garancijom.

- Dešavalo se da istu veš-mašinu popravljamo po pet puta dok je pod garancijom. S druge strane, nekom kupcu koji je pazario isti model popravka u periodu garancije nijednom neće zatrebati. Nažalost, te stvari postale su čista sreća. Uopšteno govoreći, nesporno je da su aparati ranije mnogo duže trajali, ali su tada više i koštali, kažu u servisu specijalizovanom za opravku veš-mašina, frižidera i zamrzivača.

Ovo potvrđuju i zaposleni u Pokretu za zaštitu potrošača.

- Od početka ekonomske krize pada kvalitet tehnike ako se poredi s kvalitetom aparata iz ranijeg perioda. Danas je malo bolja situacija s poštovanjem potrošačkih prava otkad je uveden minimalan rok garancije od dve godine na nove, odnosno godinu dana na polovne aparate, dok ima i onih proizvođača koji nude pet i više godina garancije, rekao je za „Blic” Petar Bogosavljević iz Pokreta za zaštitu potrošača.

Većina majstora tvrdi da su se aparati pretvorili u potrošnu robu nepoznatog veka trajanja. Oni, takođe, dodaju da proizvodi na našem tržištu ne mogu da se mere s onima koji se mogu naći u zapadnoj Evropi kada je kvalitet u pitanju. Osim toga, pojedinih delova za aparate u našoj zemlji i nema.

Sa šporetima je, navode, slična situacija.

- Ni tu nema jasnih pravila kada je rad pod garancijom u pitanju. Kvalitet materijala opada, koriste se sve tanji limovi, a neoprezna upotreba stvara probleme. Recimo, događa se da se nakon korišćenja šporet ne opere kako treba, pa se mast skuplja i na višim temperaturama dno šporeta izgori. Često nas zovu i zbog kvara grejača, kažu majstori.

Serviseri mašina za pranje sudove pak tvrde da za te aparate još uvek važi pravilo porekla robe. Ipak, popravka frižidera čini se da je najskuplja.

- Kod rashladnih uređaja može popustiti instalacije, javljaju se problemi s freonom i elektronikom. Delovi se često poručuju iz inostranstva, bilo putem ugovora sa fabrikom ili preko uvoznika za delove, poručuju u jednom beogradskom servisu.

Po broju žalbi kupaca, mobilni telefoni su i dalje u vrhu.