„Grad u pustinji, pustinja u gradu... Istina je blizu, istina se krije”... svirao je Darkwood Dub. Reči ove sjajne numere lako mogu da se odnose i na češku mini seriju „Pustinja“ (Pustina, 2016) u produkciji HBO Europe.

Možda bi ispravniji prevod bio „Pustoš”, ali držaćemo se oficijalnog srpskog prevoda. Zapravo Pustina je selo u Češkoj gde je i smeštena radnja ove psihološke triler drame. Kao da je iskoristio recepturu skandinavskih trilera slične teme, Štepan Hulik, kreator ove serije donosi nam zaplet prepun zagonetki, kombinujući žanrove dramskog, kriminalističkog, pa i političkog trilera.

Radnja serije počinje kada se Hana Sikorova (Zuzana Stivinova), gradonačelnica malog mesta Pustina, suprotstavi velikom konglomeratu za vađenje uglja koji potkupljuje siromašne meštane koji im prodaju svoja imanja kako bi se proizvodnja proširila.

U tom trenutku, njena ćerka nestaje, a prljave stvari počinju da izlaze na videlo. Iako se celo mesto upustilo u potragu, počinju da isplivavaju lokalne tajne. Razotkrivanjem jednog po jednog od lokalnih uglednih i neuglednih meštana, klupko počinje još više da se zamotava i sve je teže pronaći krivca, jer sumnja počinje da pada na svakog od njih.

Hana zbog toga postaje omražena, a nepoverenje i podozrivost postaju glavne osobine dojučerašnjih komšija. Tu su i njeni politički protivnici i čelni ljudi fabrike, a opasnost preti i od lokalnog popravnog doma, makroa, a i od devojčicinih vršnjaka. Sumnjiv je i Karel, Hanin bivši muž (fantastični Jaroslav Dušek), pustinjak i duševni bolesnik kod koga se i devojčica uputila na dan kad je nestala.

Zbog šizofrenije i ne uzimanja terapije ima crne rupe, i ne seća se alibija. Iako omražen, nestabilan  i prokužen, i sam uzima pravdu u svoje ruke i vodi svoju istragu zločina.

Sjajan glumački ansambl predvođen rediteljima Ivanom Zakariasom i Alis Nelis vodi nas kroz ovu uzbudljivu i emocijama nabijenu višeslojnu priču. Neverovatna eksterijerna fotografija dočarava atmosferu pustoši, gubilišta, beznađa, depresije, empatije i antipatije.

Opisujući poziciju društva u tranziciji daje nam jasnu sociološku sliku i postavlja pitanja: Kakva je uloga pojedinca? Postoji li zajedničke moralne krivice? Do koje granice se čuvaju porodične vrednosti?

Serija ima 8 epiozoda, gde svaka traje oko sat vremena. Dakle, osam sati neprekidnog grča u stomaku...