Radnici fabrike „Fijat Krajsler automobili Srbija” biće na plaćenom odsustvu do kraja meseca, a iz centrale ove kompanije najavljuju razvoj pogona u Srbiji, što bi moglo da znači da planiraju proizvodnju novog modela automobila, piše Politika.

Ovaj list podseća, da su italijanski mediji još početkom ove godine objavili da će novi model „đardinijera” proizvoditi u kragujevačkoj fabrici, a da se naći u prodaji 2022. ili najkasnije 2023. godine.

Naime, to je i deo petogodišnjeg plana razvoja kompanije na koji se Pjetro Gorlije, izvršni direktor grupacije FCA, poziva u svom pismu.

Nebojša Mandarić, zamenik predsednika Samostalnog sindikata fabrike u Kragujevcu, kaže za „Politiku” da je pismo izvršnog direktora FCA dobra vest i za radnike Fijata i za Srbiju.

– Ovo je pozitivan signal našeg rukovodstva. Očekujemo da će se najava realizovati u narednom periodu. Ne mogu ništa detaljnije da kažem. Možemo samo da licitiramo o kom modelu automobila je reč i kada će početi proizvodnja, naglašava Mandarić.

Kada je reč o trenutnoj situaciji u kragujevačkoj fabrici, zamenik predsednika Samostalnog sindikata kaže da je u petak radila samo prva smena i da je od popodnevne smene počelo plaćeno odsustvo koje će trajati do kraja septembra.

– Obrazloženje rukovodstva za plaćeno odsustvo jeste usklađivanje proizvodnje sa potrebama tržišta. Saglasnost Vlade Srbije za dodatnih 80 dana plaćenog odsustva za zaposlene ističe krajem septembra. Nadam se da ćemo uskoro dobiti informaciju za dalje, kaže Mandarić.

Sa druge strane, Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta, nije optimista. On smatra da od proizvodnje novog modela u kragujevačkoj fabrici nema ništa, podsećajući da se navršila decenija od najave novog modela.

– Ne bih rekao da je problem samo u tome. Problem je generalno sa Fijatom na svetskom tržištu, jer kao kompanija nije u dobroj poziciji. Ako je tako na svetskom tržištu, nije bolje ni na tržištu Srbije. Fijatu je ova korona došla kao „kec na deset” u smislu da označe epidemiju kao nešto što je prepreka njihovim investicijama, to jest angažovanju. Mislim da oni polako gase paru u Srbiji. Održavaju onoliko koliko mogu da prodaju, a očigledno je da sve manje i manje mogu da prodaju. To je njihova strategija i je u redu iz njihovog ugla. Srbija ne može da se nada od Fijata da će biti bolje, kaže Savić.

Sagovornik Politike procenjuje da će Fijat održavati status kvo još neko vreme, a potom izaći iz celokupne proizvodnje u Srbiji. Naravno, kao sve velike kompanije, oni očekuju da se nešto može promeniti na svetskom tržištu da bi oni realizovali svoje planove.

– Kao što vidimo, ništa se od toga ne dešava na svetskom tržištu pogotovo što tražnja opada, jer automobil nije proizvod koji se kupuje svaki dan i koji je neophodan, kao što je hrana. Tako da od njih nema dobrih vesti za Srbiju, zaključuje Savić.

Tokom prvih osam meseci 2020, prodaja automobila na svim svetskim tržištima doživela je dvocifren pad. Glavna tržišta na kojima je prodavan „fijat” 500 L, poput Italije, Španije i Francuske, beleže najveći pad tražnje za novim automobilima, koji je u aprilu išao i preko 70 odsto, da bi se posle juna spustio na oko 50 odsto.