Borba za glasove na lokalnim izborima, kao i za ne izlaženje na iste vodiće se 2020. godine na društvenim mrežama. Kakvu poruku svojim biračima putem Facebook-a šalju lokalni odbori partija koje će izaći na izbore u Kragujevcu portal Pressek pitao je Nikolu Ristića, specijalistu za kreiranje kampanja na društvenim mrežama.

Generalna ocena – partije traljave, lokalni pokreti malo bolji

Kada pogledamo celokupan nastup na društvenim mrežama partija, pokreta ili neformalnih grupa koje izlaze na izbore, odnosno bojkotuju lokalne izbore u Kragujevcu, stiče se jedan utisak: zagovornici izlaska (u smislu predstavnika trenutne vlasti) i zagovornici bojkota služe se istim metodama i gotovo da ni jedni ni drugi ne komuniciraju svoju ideju izlaska/bojkota na adekvatan način, uz nekoliko izuzetaka.

Sa druge strane, tu su lokalni pokreti samoorganizovanih građana koji svoju ideju izlaska na izbore jasno komuniciraju, smatra Nikola Ristić.

Zajedno za Šumadiju

Kada otvorimo Facebook stranicu ZZŠ prvo što ćemo videti u informacijama jeste da je ova lokalna stranka sebe definisala kao stranku desnog centra i nekoliko ključnih elemenata njihovog programa, što je dobar način da se obrate i otklone nedoumice svakome ko poseti njihovu stranicu.

Ono što je osetno kroz sam sadržaj, jeste izražena prisutnost tema vezanih za crkvu i običaje, što je donekle u skladu sa političkom orijentacijom stranke. Takođe ZZŠ jasno komunicira ka javnosti predizbornu koaliciju (Zdrava Srbija-ogranak Zajedno za Sumadiju, SPO, Bolja Srbija).

Kada govorimo o načinu komunikacije, primećuje se dobar izbor formata, jer je najzastupljeniji video sadržaj. Ono što manjka je ažurnost i redovnije postavljanje sadržaja, kao i komunikacija u kojoj se ostavlja prostora za diskusiju.

Najzastupljeniji sadržaj ZZŠ jeste onaj koji promoviše lidera i njegove postupke, što je tradicionalan način političke promocije, pa je pitanje koliko takav pristup može da doprinese na društvenim mrežama, koje ipak zahtevaju malo modernije metode.

Alternativa

Kako sebe opisuju, Alternativa je politička organizacija, mada iz njihovog nastupa nije najjasnije da li sebe žele da predstave kao ujedinjene građanske pokrete, ili kao političku stranku nastalu na krilima saradnje sa SDS. Ono što definitivno vidimo kroz njihov nastup jeste da na tradicionalan način, koristeći savremene kanale komunikacije, pokušavaju da razviju novu političku opciju. 

Kao i kod prethodne opcije, primetno je isticanje lidera u prvi plan, ali promocija odbornika Nikole Nešića uspeva da napravi kakav takav balans. Prisutna je raznolikost formata (video, fotografije, linkovi...), što je poželjno i može održati višu stopu interakcije sa pratiocima. Koliko je realno da fotografije sa porukama koje priliče predizbornim plakatima i bilbordima pokupe simpatije na društvenim mrežama, ostaje da vidimo na izborima.

Dodatnog prostora za napredak ima i u uključivanju u (zdravu) diskusiju sa pratiocima, koji neretko ostaju bez odgovora na pitanja.

300 Kragujevčana

Vrlo interesantan, kvalitetan nastup, koji definitivno jeste osmišljen isključivo za društvene mreže. Da li je to posledica aktivizma u širem smislu ili taktički organizovana komunikacija pred izbore, nije toliko važno u ovom trenutku.

Ono što je važno jeste da idu u korak sa trendovima na društvenim mrežama, pa im je tako čak šaljiv video format poznat, koriste se „mimovi“, različite vrste fotografija, ali ono što je najveća prednost nastupa u odnosu na druge partije i pokrete jeste traženje povratne informacije i uključivanja u pokret od pratilaca kroz ankete i prijave.

Ovakav pristup stvara osećaj pripadnosti kod ljudi koji prate rad 300 Kragujevčana. Još jedna odlika jeste otvorenost za dvosmernu komunikaciju kroz komentare, što je izuzetno važno.

Prostora za unapređenje ima kod tzv. kriznog PR-a, gde se u slučaju kritike ili provokativnih pitanja zauzima dosta oštar stav koji za cilj ima da se rasprava što pre završi, ali je pitanje kako to utiče na javnost. Na koji način se to može menjati opet zavisi od same organizacije, ali crta duhovitosti bi se svakako dobro uklopila u nastup.

Usudiću se da ocenim nastup 300 Kragujevčana kao najkvalitetniji među onima koji izlaze na izbore u Kragujevcu ili ih bojkotuju.

Socijalistička partija Srbije

Čim se pristupi stranici evidentno je da socijalistima nije preterano bitno kako će delovati na društvenim mrežama.

Njihov sadržaj je najviše baziran na deljenju sadržaja drugih stanica SPS, uglavnom u vezi sa Glavnim odborom i aktivnostima najistaknutijih političara poput Ivice Dačića i Slavice Đukić Dejanović.

Takav pristup ne daje ljudima sa lokala bilo kakvu vrednost, pa samim tim ne čudi da stranicu GO SPS KG prati svega tristotinak ljudi. Nema raznovrsnosti sadržaja, poruke nisu adaptirane za društvene mreže, pa je celokupni utisak stranice – online oglasna tabla. 

Srpska napredna stranka 

SNS, kao i njihov koalicioni partner na lokalu SPS, potpuno nezainteresovano vodi svoju stranicu. Ne može se čak ni reći da je stranica usmerena ka Kragujevčanima, jer kompletan sadržaj čine podeljene vesti o izjavama i postupcima članova predsedništva SNS.

Prilikom objavljivanja ovog sadržaja, urednici stranice se čak ne trude ni oko opisa ili dalje komunikacije sa građanima, tako da SNS KG deluje kao lokalni portal koji objavljuje vesti o SNS na republičkom nivou, bez ideje, plana, strategije...

Nema poruka za Kragujevčane, nema lokalnih tema, gotovo da nema ničega relevantnog za život Kragujevčana. Ovako lenj pristup, najverovatnije je posledica objedinjene kampanje za parlamentarne i lokalne izbore, gde se u prvi plan stavljaju istaknuti politički akteri, iako nemaju veze sa lokalom.

Kragujevačka priča 

Građanski pokret Kragujevačka priča, od otvaranja svoje stranice jasno pokazuje da će izaći na predstojeće lokalne izbore u Kragujevcu. Ima sličnosti sa načinom na koji komunicira Alternativa, ali sa znatno slabijom interakcijom sa publikom.

Kao i kod većine, u prvom planu je lider, a najzastupljeniji sadržaj se ogleda kroz deljenje članaka lokalnih medija u kojima se govori o ovoj opciji.

Nedostaje raznolikost sadržaja, otvorenost ka povratnim informacijama i učestalost objavljivanja. 

Srpski pokret obnove 

SPO komunicira na svoj tradicionalni način, ali dobro adaptirano za društvene mreže. U najvećoj meri je zastupljen sadržaj u vezi sa lokalnim akterima i dešavanjima.

Kako je SPO najavio izlazak na izbore u koaliciji (Zdrava Srbija-ogranak Zajedno za Sumadiju, SPO, Bolja Srbija), ne čudi isticanje lidera koalicije.

Svakako zastupljenost lidera SPO je prisutna, jer to jeste u skladu sa njihovim tradicionalnim načinom komunikacije, ali je takođe interesantno da se SPO KG ipak mnogo više bavi lokalom na svojoj stranici.

Ono što bi svakako trebalo unaprediti, jeste učestalost objavljivanja sadržaja, jer je u poslednjih 2 i po meseca objavljeno svega 7 objava.

Jedinstvena Srbija    

Stranica ne objavljuje sadržaj od decembra 2018.

Pokret obnove kraljevine Srbije

POKS komunicira kroz svoju Facebook stranicu na isti način kao SNS i SPS.

Nema lokalnih tema, lokalnih aktera, niti priče o predstojećim izborima. Jedine teme su kraljevska porodica, lider pokreta i crkva.

U poslednje vreme je primetno i češće deljenje sadržaja o događajima u Crnoj Gori, što ostavlja utisak da, zapravo, POKS KG ne vidi Kragujevac kao svoje područje delovanja. 

U ponedeljak, 24. februara, portal Pressek objaviće analizu delovanja na društvenim mrežama političkih stranaka u Kragujevcu, koje su najavile bojkot predstojećih parlamentarnih i lokalnih izbora.

O Nikoli Ristiću

Nikola Ristić je rođen u Beogradu 1996. godine. Od svoje 19. godine se profesionalno bavi Social Media marketingom za potrebe firmi i pojedinaca, a poslednje dve godine radi kao edukator u oblasti medija, medijske i informacione pismenosti i komunikacija.

Osim medija, bavi se i omladinskom politikom i aktivizmom, najviše kroz aktivnosti Krovne organizacije mladih Srbije u kojoj trenutno radi kao asistent za medije i komunikacije.