Manje od 20 radnika fabrike Fijat u Kragujevcu pospisalo je ugovor o jednogodišnjem aranžmanu u Slovačkoj u protekle dve nedelje, rekao je predsednik Ujedinjenog granskog sindikata Nezavisnost u toj fabrici Zoran Stanić.

Odziv radnika za rad u fabrici automobila u Trnavi u Slovačkoj je i dalje daleko ispod očekivanja menadžmenta, uprkos svakodnevnom ubeđivanju da prihvate ponudu, kazao je Stanić za novinsku agenciju Fonet.

Rukovodstvo od radnika traži da se pisano izjasne zbog čega ne prihvataju ponudu, rečeno je u fabričkom UGS Nezavisnost.

Kompanija Fijat Krajsler automobili obavestila je proizvodne radnike da mogu da se prijave za rad u fabrici Stelantis u Slovačkoj u kojoj se proizvode vozila pežo 208 i citroen C3 pikaso.

Prema Stanićevim navodima, glavni razlozi za to su neprimamljiva mesečna zarada i prateći uslovi.

- Radnicima iz Kragujevca je ponuđena plata od oko 850 evra, ali od tog novca sami plaćaju ishranu i smeštaj, pa kada se sve to sabere i oduzme ispada da mesečno mogu da uštede najviše 400 evra, što je malo više nego nadokanada za plaćeno odsustvo, kada ne rade, rekao je Stanić.

On je objasnio da rad u Slovačkoj pod ovim uslovima znači da radnik pored stana u Kragujevcu treba da plaća i stan u Slovačkoj, da hrani porodicu u Kragujevcu i da se sam hrani u Slovačkoj, što višestruko uvećava rashode.

- Svakome je jasno da su takvi uslovi neprihvatljivi, kao i objašnjenje da oni tamo idu i zbog obuke za rad na savremenim postrojenjima, rekao je Stanić.

On je dodao da su montiranje automobila Fijatovi radnici su davno naučili i to na savremenijoj opremi od one koja je u fabrici u Trnavi. Takođe, Stanić je rekao da razume Slovačku, koja verovatno zbog pandemije ima mnogo radnika na bolovanju, pa nastoji da ih zameni, ali da ne razume „interes Srbije u toj priči“.

- Slovačka dobija kvalitetnu i jeftinu radnu snagu, Fijat u Kragujevcu smanjuje svoje troškove za plaćena odsustva radnika koji su prošle godine imali samo 80 radnih dana, a ove godine je planirano duplo manje. Gde je tu interes Srbije i radnika, upitao je Stanić.

On je rekao da iz novoformiranog multinacionalnog giganta Stelantis, nastalog spajanjem italijanskog FCA i francuskog PSA, još nema nikakvih nagoveštaja o eventualnom uvođenju novog modela u proizvodnju u kragujevačkoj fabrici.

Ali sluti da se „nešto dešava, s obzirom da su u protekle dve nedelje u njoj boravile dve visoke delegacije iz Fijata i Pežoa“.

- Verujem da će u našu fabriku u roku od godinu dana stići novi model, ali se plašim da ćemo tada imati i novi problem. Imaćemo novi model za koji nećemo imati dovoljno stručne radne snage, jer je mnogo mladih i sposobnih stručnjaka, u protekle dve-tri godine, napustilo fabriku, rekao je Stanić.