Činjenicu da Vlada Srbije ponovo dotira Kragujevac, iako je gradonačelnik Radomir Nikolić svojevremno tvrdio da je ovogodišnji budžet grada racionalno isplaniran, kragujevačka opozicija različito komentariše. U jednom se slažu svi – budžeti za ovu, ali i narednu godinu planirani su nerealno.

Da podsetimo, Vlada Srbije donela je rešenje o dodeli 3,1 milijarde dinara lokalnim samoupravama „usled smanjenog obima prihoda budžeta lokalne vlasti i drugih razloga”. Najviše novca iz tekuće budžetske rezerve dodeljeno je Beogradu i Kragujevcu – po 300 miliona dinara. Vidi LINK

- Da smo mi dobijali te pare, ne biste prepoznali grad. Izuzetna je pomoć Vlade, a dug se gomila. Deset puta je veći dug, a niko ne zna gde su te pare. Ukratko, neviđene pare - neviđeni dugovi, komentariše Veroljub Stevanović, nekadašnji gradonačelnik Kragujevca i lider Zajedno za Šumadiju.

Po mišljenju Bojana Stojadinovića iz Šumadijske regije prelivanje ogromnih sredstava iz republike u lokalni budžet grada Kragujevca u koliziji je sa tvrdnjama Radomira Nikolića da u gradu sve funkcioniše kako treba.

- Ono što je najznačajnije je da ovakav vid uslovno rečeno pomoći opštinama, amnestira funkcionere da ne moraju ništa da rade, a dobiće finansijsku pomoć do „zakrpe” sve greške koje su napravili, kaže Stojadinović.

Edis Durgutović, odbornik Kragujevačke priče smatra da ovo na najbolji način pokazuje da nisu reformisane javne finansije grada, te da je pitanje šta bi sa gradom bilo da Vlada nije izdvojila ova sredstva.

- Oni nerelano planiraju budžet i prave veće okvire za trošenje nepostojećih para i time prave dodatne obaveze gradu Kragujevcu, kaže Durgutović.

Republička valst svesna je mogućnosti gradske vlasti u Kragujevcu smatra Dalibor Jekić iz Stranke slobode i pravde - zato je i kontinuirano pomaže.

- To je još jedna potvrda da je aktuelna gradska vlast nesposobna da vodi grad i obezbedi redovne prihode, ali i da poveća prihode grada. Zato se i nastavlja pomoć gradu Kragujevcu svake godine, tvrdi Jekić.

Ivana Dubljanina iz Demokratske stranke ovakav rasplet ne čudi jer Kragujevac „u praksi živi od dotacija iz republičkog budžeta”.

- To samo potvrđuje ono o čemu smo i govorili - da je budžet neprirodno uvećan, nerealan, neostvariv, i da je to jasno i onima koji su ga ovde pravili – ali i republičkoj vlasti, zaključuje Dubljanin.

Po Dušanu Aleksiću iz organizacije „300 Kragujevčana” novo izdvajanje novčanih sredstava iz republike za gradski budžet ukazuje da je pomoć neophodna, ali implicira i još nešto.

- Pomoć republike i ove godine jasno pokazuje da spekulacije o smeni na čelu kragujevačkih naprednjaka služe samo za dnevno politička čavrljanja i da će kandidat vladajuće stranke za gradonačelnika ponovo biti isti, odnosno da ima podršku vrha svoje stranke, objašnjava Aleksić.

Postavlja se pitanje kako će se ostvariti planirani prihod od oko 10 milijardi dinara u 2020. godini, ako planiranih 7,5 milijardi iz 2019. nisu dostignuti.

Među šumadijskim opštinama sredstva iz tekuće budžetske rezerve republičkog budžeta dobiće Batočina, Knić, Aranđelovac, Rača i Lapovo.

Made with Flourish

 

Šta je tekuća budžetska rezerva i kako se troši

U okviru budžeta deo planiranih prihoda ne raspoređuje se unapred, već se zadržava na ime tekuće budžetske rezerve. Sredstva tekuće budžetske rezerve koriste se za neplanirane svrhe za koje nisu utvrđene aproprijacije ili za svrhe za koje se u toku godine pokaže da aproprijacije nisu bile dovoljne, navodi se u članu 69 Zakona o budžetskom sistemu.

Tekuća budžetska rezerva opredeljuje se najviše do 4% ukupnih prihoda i primanja od prodaje nefinansijske imovine za budžetsku godinu.

Vlada, odnosno nadležni izvršni organ lokalne vlasti, donosi na predlog ministra, odnosno lokalnog organa uprave nadležnog za finansije, rešenje o upotrebi tekuće budžetske rezerve.

Sredstva tekuće budžetske rezerve raspoređuju se na direktne korisnike budžetskih sredstava tokom fiskalne godine.

Izuzetno od odredbi st. 1-5. ovog člana, sredstva tekuće rezerve budžeta Republike Srbije mogu se koristiti i za izvršavanje obaveza budžeta lokalne vlasti usled smanjenog obima prihoda budžeta lokalne vlasti i drugih razloga koje nije bilo moguće predvideti u postupku pripreme i donošenja budžeta, a koji mogu dovesti do ugrožavanja tekuće likvidnosti budžeta lokalne vlasti.