U Republici Srbiji se ne zna pouzdano ukupan broj osoba sa invaliditetom. Iako je godinama najavljivano formiranje registra osoba sa invaliditetom on do danas nije napravljen.

Rezultati Popisa stanovništva iz 2011. godine pokazuju da u Republici Srbiji živi 571.780 osoba sa invaliditetom, što predstavlja oko 8% ukupnog stanovništva.

Položaj osoba sa invaliditetom naročito je uslovljen sistemom obrazovanja i vaspitanja koji treba da obezbedi za svu decu i učenike jednako pravo i dostupnost obrazovanja i vaspitanja bez diskriminacije i izdvajanja po osnovu smetnji u razvoju i invaliditeta.

Upravo zbog toga sistem treba da obezbedi za svu decu i učenike jednako pravo i dostupnost obrazovanja i vaspitanja bez diskriminacije i izdvajanja po osnovu smetnji u razvoju i invaliditeta.

Podaci iz Strategije unapređenja položaja osoba sa invaliditetom u Republici Srbiji za period od 2020. do 2024. godine govore da je 3,4% osoba sa invaliditetom završilo više obrazovanje, a 3,2% osoba sa invaliditetom je fakultetski obrazovano.

- Iako se ne spominju posebno deca sa invaliditetom, treba ukazati da između 13–15% dece iz jedne generacije ne završi osnovnu školu, kao i da podaci iz 2013. godine pokazuju da 25,3% mladih (18–24 godina) nije završilo srednju školu, navodi se u strategiji.

Posle reforme sistema obrazovanja i uvođenja inkluzivnog obrazovanja u školski sistem 2010. godine, formirane su interresorne komisije na lokalnom nivou, a propisan je i niz mera podrške deci, kako bi im se omogućilo obrazovanje u redovnim školama.

Zakonom je predviđena obaveza individualizacije, odnosno prilagođavanje nastave i dodatna podrška svakom učeniku, u skladu sa njegovim potrebama i mogućnostima.

Podaci Ministartsva prosvete govore da se, recimo, u školskoj 2018/2019 godini po individualnom obrazovnom planu i programu obrazovalo 21.524 đaka u Srbiji.

Zakonskim i podzakonskim aktima predviđeni su i formiranje stručnih timova za dodatnu podršku, uvođenje pedagoških asistenata, afirmativne mere za upis u srednje škole i fakultete, udžbenici prilagođenog formata, prilagođena nastavna i didaktička sredstva, korišćenje asistivnih tehnologija...

U strategiji se navodi da je uprkos tome „veliki broj učenika i dalje u školama za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom“, odnosno takozvanim specijalnim školama.

Primera radi, osnovne škole za obrazovanje dece sa smetnjama u razvoju školske 2016/17 godine je pohađalo 4.767 učenika, a školske 2017/18 ukupno 4.760, a školske 2018/19 ukupno 4.719 učenika u Srbiji.

- Mada se situacija po pitanju visokog obrazovanja poboljšala i uvedene su posebne mere za upis studenata sa invaliditetom, njihov broj je i dalje daleko ispod broja studenata iz opšte populacije. Zgrade mnogih fakulteta su i dalje nepristupačne, a udžbenici nisu svuda obezbeđeni u prilagođenim formatima, konstatuje se u Strategiji.

Navodi se takođ da je svega 55 fakulteta pristupačno za osobe sa invaliditetom, dok 20 fakulteta obezbeđuju udžbenike za studente u prilagođenim formatima – audio formate, odnosno udžbenike na  Brajevom pismu.

Strategija unapređenja položaja osoba sa invaliditetom u Republici Srbiji za period od 2020. do 2024. godine predviđa niz mera i smernica kojim bi trebalo da obezbede poboljšanje sveukupnog društvenog i ekonomskog položaja osoba sa invaliditetom u Republici Srbiji i njihovo ravnopravno učešće u društvu, pa i u oblasti obrazovanja.