Borba za glasove na lokalnim izborima, kao i za ne izlaženje na iste vodiće se 2020. godine na društvenim mrežama. Kakvu poruku svojim biračima putem Facebook-a šalju lokalni odbori partija koje zagovaraju bojkot izbora na svim nivoima, pa i u Kragujevcu, portal Pressek pitao je Nikolu Ristića, specijalistu za kreiranje kampanja na društvenim mrežama.

Kada pogledamo celokupan nastup na društvenim mrežama partija, pokreta ili neformalnih grupa koje izlaze na izbore, odnosno bojkotuju lokalne izbore u Kragujevcu, stiče se jedan utisak: Zagovornici izlaska (u smislu predstavnika trenutne vlasti) i zagovornici bojkota služe se istim metodama i gotovo da ni jedni ni drugi ne komuniciraju svoju ideju izlaska/bojkota na adekvatan način, uz nekoliko izuzetaka. Sa druge strane, tu su lokalni pokreti samoorganizovanih građana koji svoju ideju izlaska na izbore jasno komuniciraju, smatra Nikola Ristić.

Pokret slobodnih građana

Evidentno je da PSG Kragujevac ulazi u kampanju bojkota, ali pitanje je da li će se ta kampanja pretvoriti u puko „prepisivanje” sa većih stranica pokreta, kao što to rade SNS, SPS i POKS.

Naime, na njihovoj stranici u poslednje vreme se dosta sadržaja delilo u vezi sa bojkotom i protestima opozicije u Kragujevcu, koji su se dešavali poslednjih nedelja, ali sadržaj pre toga dosta podseća upravo na pomenuto „prepisivanje”.

Jasno je da PSG ima mnogo manje kapacitete na lokalu u odnosu na recimo SNS, pa je manje podložan kritici ovog tipa, ali svakako bi „Slobodni građani Kragujevca” trebalo da se po zabave svojim sadržajem, da ga naprave raznolikim i da uključe svoje pratioce u diskusiju, čime bi podigli interakciju koja im manjka.

U suprotnom, kampanja bojkota PSG KG pretvoriće se u ono što je kampanja protiv bojkota kod SNS i SPS, odnosno - neće je biti. 

Demokratska stranka 

Kragujevački DS online komunicira daleko direktnije nego PSG. Prisutno je direktno obraćanje građanima Kragujevca, teme su najčešće u vezi sa lokalom, a kampanja bojkota postaje sve evidentnija. Ono što nedostaje jeste direktna posledica tradicionalne komunikacije DS, a to je - atraktivnost.

Objave jesu raznolike po pitanju formata i sadržaja, ali njihov koncept jednostavno ne poziva ljude na interakciju.

Još jedan bitan element koji utiče na interakciju jesu i česti prekidi u kontinuitetu objavljivanja. Neretko se dešava da pauze traju i duže od mesec dana, što Facebook algoritam automatski markira kao „manje bitan sadržaj”.

Svakako, DS KG deluje spremno za konkretnu kampanju bojkota na lokalu. 

Stranka slobode i pravde

SSP ima izuzetno visoku stopu interakcije u odnosu na broj pratilaca stranice, ali isključivo kada su teme objava vezane za lokal.

Kao i njihove kolege u bojkotu PSG, SSP u kampanju bojkota kreće uglavnom prenošenjem sadržaja stranica koje prate predsedništvo i vrh stranke, pa ćemo tako mnogo češće videti Mariniku Tepić, ili Dragana Đilasa, nego temu/aktivnost SSP Kragujevac.

SSP KG je odličan pokazatelj da bi stranke na lokalu trebalo da se bave lokalnim temama kako bi ih pratioci/glasači nagradili, umesto što prepisuju. 

Narodna stranka

Narodna stranka KG prednjači među opcijama koje zagovaraju bojkot, kada je u pitanju nastup na društvenim mrežama.

Uspostavili su dobar balans između tema sa lokala i tema iz „centrale” stranke. Povremeno deluje da je lider stranke previše zastupljen, ali to, za sada, ne ruši utisak prisutnosti lokalnih tema.

Raznovrsnost sadržaja je izražena, pa tako Narodna stranka KG ima dosta video, foto i drugog sadržaja. Takođe je primetna ažurnost i prisustvo većeg broja objava sa terena.

Ono gde Narodna ima prostora za poboljšanje jeste otvoreniji pristup u tražnju povratnih informacija od građana. 

Pokret za naš grad

Ova opcija je izgubila svoj identitet, makar u online okruženju. Jedina aktivnost je prenošenje informacija sa stranica Stranke slobode i pravde, pa će samim tim, ukoliko se ovakva praksa nastavi, njihova kampanja bojkota zavisiti isključivo od kampanje SSP-a. 

Dveri

Dveri nastupaju jednako kao neke ranije pomenute opcije, ne bave se preterano lokalnim temama i uglavnom samo kopiraju sadržaj u vezi sa centralom pokreta. Tu i tamo se desi da objave neki lokalni problem ili malverzaciju, ali to se izgubi u moru informacija o Bošku Obradoviću i postupcima centrale.

Niska interakcija je posledica upravo ovakvog pristupa, a Dveri KG bi trebalo da malo više energije ulože u ispitivanje lokala i stvaranja sadržaja i aktivnosti na osnovu toga. 

O Nikoli Ristiću

Nikola Ristić je rođen u Beogradu 1996. godine. Od svoje 19. godine se profesionalno bavi Social Media marketingom za potrebe firmi i pojedinaca, a poslednje dve godine radi kao edukator u oblasti medija, medijske i informacione pismenosti i komunikacija.

Osim medija, bavi se i omladinskom politikom i aktivizmom, najviše kroz aktivnosti Krovne organizacije mladih Srbije u kojoj trenutno radi kao asistent za medije i komunikacije.